tisdag 23 augusti 2011

Tisdag


Den 27:e födelsedagen förflöt lugnt.
     Höll tal för dem närmast sörjande. Konstaterade att det är dags att göra slag i saken och förverkliga min plan att bli en ny Johan Mjällby. Tiden börjar bli knapp.
      Ett plötsligt infall av klarsynthet: jag är nu alltså man på riktigt.
      Zlatan glömde att ringa.
      Tobias Linderoth kom ihåg.
/Fat

måndag 15 augusti 2011

Måndag

Zlatan dök oväntat upp i Rosengård före matchen igår. Han ville prata med mig om bloggen.
    – Den är bra, sa han, men kan du inte skriva om någonting mera allvarligt? Fotboll är roligt, men ibland blir man trött på det.
    Jag frågade Zlatan vilka frågor som var viktiga för honom.
    – Ja det är klimatet, skolan, Littorin.
    Jag höll med men undrade om det inte vore bättre om Zlatan själv började diskutera dem här viktiga sakerna. Han har ju en mer självklar privilegierad plats i offentligheten. Visst har Fat blogg några tusen dagliga besökare, men när Zlatan pratar – då lyssnar alla.
    Han tyckte att det lät som en bra idé.
    – Vad säger du om ZI – ”Zlatans Initiativ”.
/Fat

måndag 1 augusti 2011

Dramatik

Fat blogg presenterar stolt årets sommarföljetong:

ZLATAN PRINS AV DANMARK

FÖRSTA DELEN

På bastionen. Zlatan, Horatio och Marcellus kommer.

ZLATAN  Så kallt det är! Hu, vinden blåser vasst!
HORATIO  Den biter en i skinnet.
ZLATAN                                                 Vad är klockan?
HORATIO  Hon går mot tolv.
MARCELLUS                                                     Nej, hon har redan slagit.
HORATIO  Det undgick mig.
Då kommer strax den stunden
då anden visar sig.
Trumpetstötar och kanonskott bakom scenen.
Vad skjuter de för?
ZLATAN  I natt tar kungen sig ett grundligt rus.
Han håller fest och snurrar runt i hoppdans.
För varje klunk av rhenvin som han tar
förkunnar pukor och trumpeter högt
hans bragd vid bägaren.
HORATIO                                                          Är det en sed?
ZLATAN  Ja visst för tusan!
Fast jag är barnfödd här i landet
och fostrad att bevara traditionen,
så tycker jag det vore mera rätt
att bryta än att följa denna sed.
Vårt superi gör oss till spott och spe
bland andra folk i öster och i väster.
De kallar oss för drinkare – och svin
är nu ett epitet för danskarna.
Det gör detsamma vad vi har presterat
i fråga om bedrifter, när vårt rykte
förlorat all sin forna glans och märg.
Så kan det vara med en enskild man
att han har fått ett fel, en brist från födseln,
ett lyte som han inte själv rår för
(sina föräldrar väljer man ju inte)
eller ett övermått av något anlag
som bryter ner förnuftets alla spärrar,
eller en dålig vana som förstör
ett nobelt väsen. Nå, som sagt, en man
med en skavank – kanhända nedärvd eller
kanhända vållad av ett oblitt öde,
han kan, hur god och fin han eljest är,
bli illa ansedd för sitt enda fel,
liksom en droppe malört i pokalen
gör hela drycken besk.
Vålnaden kommer.
HORATIO                                                     Min prins, där är den!
ZLATAN  Änglar och nådens sändebud bevare oss!
Är du en salig själ, en mörk demon
med doft från himlen eller stank av Satan,
med elakt uppsåt eller kärleksbud?
Du kommer i en sådan gåtfull skepnad
att jag vill tala till dig, kalla dig
min far! Kung Zlatan! Danmarks konung, svara!
Låt inte tvivel slita sönder mig!
Men säg varför ditt vigda stoft på båren
sprängt sönder svepningen, och varför graven,
där vi fick se dig sänkt till evig ro,
har öppnat sina tunga marmorkäftar
och kastat upp dig? Vad betyder det
att du, ett lik, på nytt går klädd i stål
i månens bleka skimmer och gör natten
så kuslig? Vi, naturens narrar, skakas
av tankar som går bortom allt förnuft.
Säg, varför, varför? Säg, vad ska vi göra?
Vålnaden gör ett tecken åt Zlatan.
HORATIO  Han tecknar åt er att ni ska gå med.
Han vill visst anförtro er någonting
i enrum.
MARCELLUS  Se, med vilken hövlig gest
den visar att ni ska gå längre bort.
Men följ den inte.
HORATIO                                     Nej för allt i världen!
ZLATAN  Jag måste – annars vill han inte tala.
HORATIO  Nej, gör det inte!
ZLATAN                                                        Vad har jag att frukta?
Mitt liv är inte värt ett vitten,
och mot min själ förmår han ingenting.
Den är odödlig likasom han själv,
så vad kan ske? Nu vinkar han igen,
och jag går med.
HORATIO                                  Men kanske drar han ner er
i floden, eller lockar er till toppen
av klippan som ger svindel, den som stupar
så brant i havet. Kanske tar han där
en annan, hemsk gestalt så att ni mister
förståndets kraft och drivs till vanvett!
Betänk det! Själva platsen kan nog väcka
förtvivlade, orimliga impulser
hos var och en som stirrar ner i djupet
så många famnar, och hör havet ryta.
ZLATAN  Han vinkar ännu. – Gå, nu kommer jag!
MARCELLUS  Min prins, gå inte!
ZLATAN                                                                  Bort med händerna!
HORATIO  Låt bli att gå!
ZLATAN                                             Mitt öde manar mig
och gör den minsta åder i mig stark
som varje sena i Nemeas lejon.
Vålnaden vinkar.
Han vinkar ännu. Släpp mig, mina herrar!
Den som vill hindra mig förvandlar jag
till spöke! Bort! – Gå nu, jag följer dig.
Vålnaden och Zlatan ut.
HORATIO  Hans fantasi gör honom desperat.
MARCELLUS  Vi följer med. Nu bör vi inte lyda.
HORATIO  Nej kom, vi går! Åh, hur ska detta sluta?
MARCELLUS  Något är ruttet i den danska staten.
HORATIO  Må himlen råda.
MARCELLUS                                              Men vi följer honom.
De går.


fredag 29 juli 2011

Kultur

Fat blogg presenterar stolt årets sommarföljetong:

ZLATANS VÄRLD

FÖRSTA DELEN

Länge hade Zlatan för vana att gå tidigt till sängs. Ibland fick Zlatan knappt tid att släcka ljuset förrän Zlatans ögon föll ihop; det skedde så hastigt att Zlatan inte hann tänka: ”Nu somnar Zlatan.” Men en halvtimme senare väcktes Zlatan av tanken att det var på tiden att försöka sova; Zlatan ville lägga ifrån sig den bok Zlatan alltjämt trodde sig ha i händerna och blåsa ut ljuset. Under sömnen hade Zlatan fortsatt att reflektera över det Zlatan nyss läst, men Zlatans reflexioner hade tagit en något besynnerlig vändning, ty Zlatan tyckte sig själv vara det som boken handlade om: en kyrka, en stråkkvartett eller rivaliteten mellan Frans den förste och Karl den femte. Denna föreställning dröjde kvar ännu några sekunder efter att Zlatan vaknat; den tedde sig ingalunda orimlig för Zlatans förnuft men låg som en hinna över Zlatans ögon och hindrade dem att uppfatta att ljuset i staken inte brann. Så började den te sig allt mera meningslös, som minnet av en föregående tillvaro sedan en själavandring ägt rum. Bokens innehåll lösgjorde sig från Zlatans person; Zlatan var ånyo fri att tänka på det eller att låta bli. Zlatan återfick synförmågan och förundrades över att runt omkring sig finna ett milt mörker, vilsamt för Zlatans ögon men än mer för Zlatans sinne, för vilket det framstod som någonting orsakslöst och ofattbart – som verkligt mörker. Zlatan undrade vad klockan kunde vara; Zlatan hörde tågens visslingar, nära eller fjärran som fågelsång i en skog. De upplyste Zlatan om avstånden, angav vidden av det ödsliga landskapet där den resande ilar mot närmaste station. Den väg han färdas kommer att stå inristad i hans minne tack vare den spänning han erfarit vid kontakten med nya platser, vid ovana handlingar, vid samtalet för en stund sedan och avskedstagandet under den främmande lampan som följer honom i nattens tystnad, samt vid tanken på hur skönt det skall bli att snart komma hem.

 

söndag 17 juli 2011

Söndag

Såg en dokumentärfilm där någon kändisprofil, typ Lasse Kronér, intervjuas och berättar om hur han blivit irriterad på Patrik Sjöberg  då denne ogenerat kliat sig på pungen med högerhanden för att i nästa stund plocka sig en näve av Lasse Kronérs popcorn med samma hand.
Därpå följer en bild där en stolt Lasse Kronér står och håller en stor skål med popcorn i famnen. Bredvid honom står Sjöberg med freestylelurarna på och stirrar tomt i luften, klädd i kortkorta kortbyxor från åttitalet.
Mycket riktigt glider nu högerhanden in under byxlinningen och tar ett ordentligt grepp om pungen och ruskar om. Sen åker handen upp igen och ner i popcornskålen.
Kronér förstummad. Sjöberg snaskar popcorn.

Fråga: Zlatan, har du sett några av Sveriges matcher i dam-VM?
Svar: Nej, jag har inte haft tid. Jag har suttit i hammocken på Ribersborg och snaskat chokladcigaretter med Vincent och Maximilian hela sommaren.
/Fat

torsdag 7 april 2011

Torsdag

Jag är förvånad - för att inte säga besviken - att föregående inlägg, som jag anser vara mitt hittills bästa, inte ännu förärats med några  kommentarer.
Det krävs inte mycket:
En tanke (inte nödvändigtvis en stor, också en liten skulle vara fullt godtagbar) som är snäll eller elak, dum eller briljant, som med några enkla knapptryck skickas ut i den spännande cyberrymden.
Du behöver inte ens vika ut dig med namn.
Missa inte chansen.
Det går ett rykte på stan att Zlatan själv fått upp ögonen för bloggen. Enligt obekräftade uppgifter ska han ha sagt, och jag citerar:
"Fat är en riktig poet. Innan jag träffade honom åt jag bara köttbullar och ketchup. Nu är mitt liv meningsfullt på nåt sätt. Han ska skriva min självbiografi... Lätt!"
Jag undrade om det inte vore bäst om Zlatan skrev sin självbiografi själv.
"Det har jag inte tid med", sa Zlatan. "Palla liksom. Jag har redan förklarat att min första prioritet är att ligga i hängmattan, röka Pall Mall och lyssna på Wagner."
/Fat

Helsidesannons idag i Sydsvenskans pappersutgåva.



















Kolla in länken idag från Sydsvenskans webplats:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1434903/Dubbelparkerade-bilar-i-brand.html