fredag 29 juli 2011

Kultur

Fat blogg presenterar stolt årets sommarföljetong:

ZLATANS VÄRLD

FÖRSTA DELEN

Länge hade Zlatan för vana att gå tidigt till sängs. Ibland fick Zlatan knappt tid att släcka ljuset förrän Zlatans ögon föll ihop; det skedde så hastigt att Zlatan inte hann tänka: ”Nu somnar Zlatan.” Men en halvtimme senare väcktes Zlatan av tanken att det var på tiden att försöka sova; Zlatan ville lägga ifrån sig den bok Zlatan alltjämt trodde sig ha i händerna och blåsa ut ljuset. Under sömnen hade Zlatan fortsatt att reflektera över det Zlatan nyss läst, men Zlatans reflexioner hade tagit en något besynnerlig vändning, ty Zlatan tyckte sig själv vara det som boken handlade om: en kyrka, en stråkkvartett eller rivaliteten mellan Frans den förste och Karl den femte. Denna föreställning dröjde kvar ännu några sekunder efter att Zlatan vaknat; den tedde sig ingalunda orimlig för Zlatans förnuft men låg som en hinna över Zlatans ögon och hindrade dem att uppfatta att ljuset i staken inte brann. Så började den te sig allt mera meningslös, som minnet av en föregående tillvaro sedan en själavandring ägt rum. Bokens innehåll lösgjorde sig från Zlatans person; Zlatan var ånyo fri att tänka på det eller att låta bli. Zlatan återfick synförmågan och förundrades över att runt omkring sig finna ett milt mörker, vilsamt för Zlatans ögon men än mer för Zlatans sinne, för vilket det framstod som någonting orsakslöst och ofattbart – som verkligt mörker. Zlatan undrade vad klockan kunde vara; Zlatan hörde tågens visslingar, nära eller fjärran som fågelsång i en skog. De upplyste Zlatan om avstånden, angav vidden av det ödsliga landskapet där den resande ilar mot närmaste station. Den väg han färdas kommer att stå inristad i hans minne tack vare den spänning han erfarit vid kontakten med nya platser, vid ovana handlingar, vid samtalet för en stund sedan och avskedstagandet under den främmande lampan som följer honom i nattens tystnad, samt vid tanken på hur skönt det skall bli att snart komma hem.

 

söndag 17 juli 2011

Söndag

Såg en dokumentärfilm där någon kändisprofil, typ Lasse Kronér, intervjuas och berättar om hur han blivit irriterad på Patrik Sjöberg  då denne ogenerat kliat sig på pungen med högerhanden för att i nästa stund plocka sig en näve av Lasse Kronérs popcorn med samma hand.
Därpå följer en bild där en stolt Lasse Kronér står och håller en stor skål med popcorn i famnen. Bredvid honom står Sjöberg med freestylelurarna på och stirrar tomt i luften, klädd i kortkorta kortbyxor från åttitalet.
Mycket riktigt glider nu högerhanden in under byxlinningen och tar ett ordentligt grepp om pungen och ruskar om. Sen åker handen upp igen och ner i popcornskålen.
Kronér förstummad. Sjöberg snaskar popcorn.

Fråga: Zlatan, har du sett några av Sveriges matcher i dam-VM?
Svar: Nej, jag har inte haft tid. Jag har suttit i hammocken på Ribersborg och snaskat chokladcigaretter med Vincent och Maximilian hela sommaren.
/Fat

torsdag 7 april 2011

Torsdag

Jag är förvånad - för att inte säga besviken - att föregående inlägg, som jag anser vara mitt hittills bästa, inte ännu förärats med några  kommentarer.
Det krävs inte mycket:
En tanke (inte nödvändigtvis en stor, också en liten skulle vara fullt godtagbar) som är snäll eller elak, dum eller briljant, som med några enkla knapptryck skickas ut i den spännande cyberrymden.
Du behöver inte ens vika ut dig med namn.
Missa inte chansen.
Det går ett rykte på stan att Zlatan själv fått upp ögonen för bloggen. Enligt obekräftade uppgifter ska han ha sagt, och jag citerar:
"Fat är en riktig poet. Innan jag träffade honom åt jag bara köttbullar och ketchup. Nu är mitt liv meningsfullt på nåt sätt. Han ska skriva min självbiografi... Lätt!"
Jag undrade om det inte vore bäst om Zlatan skrev sin självbiografi själv.
"Det har jag inte tid med", sa Zlatan. "Palla liksom. Jag har redan förklarat att min första prioritet är att ligga i hängmattan, röka Pall Mall och lyssna på Wagner."
/Fat

Helsidesannons idag i Sydsvenskans pappersutgåva.



















Kolla in länken idag från Sydsvenskans webplats:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1434903/Dubbelparkerade-bilar-i-brand.html

tisdag 29 mars 2011

Tisdag

En tendens har redan börjat märkas i det socialdemokratiska partiet. 
Ett mustaschvälde är att vänta.
En skräckdiktatur där män i mustasch står högst i samhällspyramiden och annat vanligt folk tvingas till slaveri. 
Juholts tronföljare (inringad man på bilden; gissningsvis Håkan Juholts adoptivnevö) tycks redan vara utsedd. 
Naturligtvis i det fördolda.

Vissa menar att Juholt stack kniven i ryggen på Mona Sahlin för att bereda vägen åt sig själv mot partitoppen.
En del menar att det började mycket tidigare.
"Det var en knarkare i mustasch som såg ut som Christer Pettersson, men han kunde lika gärna vara Håkan Juholt" beskrev Lisbeth Palme skärrat den man som mördade hennes make, tillika Sveriges statsminister, Olof Palme, en kylig februarinatt för 25 år sedan.
Då var Juholt en driven SSU:are med tydliga ambitioner och inte helt konventionella arbetsmetoder.
Mustaschprydd. Då som nu.

För att hedra landslagets "Grand Old Lady", Anders Svensson, som tvingas avstå kvällens kusligt svåra EM-kvalmatch på hemmaplan mot Moldavien efter att han trampat snett på dansbanan under en spelning med Lasse Stefanz i helgen, serverade Malmö högskolas restauranger idag bara Tacos.
Klarar sig Sverige utan Svensson?
"Det är klart att det är ett avbräck" säger Zlatan. "Anders är lika viktig för oss som Christer Björkman är för Mellon."
/Fat

måndag 28 mars 2011

Måndag

Det har pågått en diskussion nu ett tag om Håkan Juholt.
Om han kan ena ett splittrat parti. Om han kan locka tillbaka trogna S-väljare som svikit i de senaste valen.
Om en man i mustasch egentligen är att lita på.
Zlatan, som röstat på Kalle Anka-partiet sedan 1988, har gett sig in i debatten och sagt att han, eftersom polaren Berlusconi inte ställer upp i svenska valet, kan tänka sig att rösta på Juholt, "men bara om han spolar mustaschen".
I samma intervju utförd av TV4:s karismatiske svärmorsdröm Patrik Ekwall sa Zlatan att han kunde tänka sig att spela i den saudiska ligan i framtiden.
Om han bara får bra betalt och alla spelare, ledare och domare rakar av sig sina "läbbiga mustascher".
Men helst vill Zlatan bara börja röka.
"Det är en dröm jag haft ända sedan jag började karriären. Med dom pengar jag har tjänat in har jag räknat ut att jag kan röka en limpa om dagen när jag lagt skorna på hyllan. Tänk er. Bara ligga i hängmattan hela dagarna och blossa. Underbart!"
/Fat

måndag 21 mars 2011

Måndag

Ansiktsbehåring
ett ämne som fortsätter att beröra

När jag är på mingelfester brukar jag alltid först lokalisera alla skäggprydda män i sällskapet. Med självsäkra, nästan lite kaxiga steg, går jag sedan fram till dem, var och en, och var och en ger jag dem en bifallande kommentar om skägget. En oslagbar "opener"; den enda som funkar om man vill ge en främmande man en komplimang utan att verka för bögig. I den goda stämningen som därpå följer brukar jag och mina nyvunna skäggbröder nästan alltid gå igenom våra personliga skägginspiratörer: Jag säger Alexander Bard, en annan säger Jesus, en tredje Pagrotsky.
Ingen nämner bin Ladin.
Ämnet kom upp under en housewarming i helgen, då en skägglös stackare beklagade sig över allt för ojämn och spretig skäggväxt. Han berättade för mig hur han hade tvingats ge upp ett försök att konvertera till islam, då han i fascination över imamernas inbjudande fylliga svarta skägg, hade blivit för närgången. Han måste känna.
Det var inte helt uppskattat.
Nu kommer vi till bin Ladin.
Hans skägg är mindre tilltalande. Längden är tillräcklig. Men den ojämna, glesa och lite stripiga skäggväxten som min vän talade om ser vi också hos bin Ladin. 
Tesen är så här:
När bin Ladin var yngre såg han avundsjukt på hur de tjocka snälla imamerna rofyllt lutade sig tillbaka i sina divaner och lät fingrarna rota sig in i skäggen medan de filosoferande talade om livet och döden. Bin Ladin närmade sig sakta imamens skägg med handen, bara för att få känna lite. Utskälld och tillrättavisad gick bin Ladin hem, ställde sig framför spegeln, förbannade sitt stripiga skägg, och började odla terroristplaner.
Enligt min vän är detta en tendens som är tydlig bland alla terrorister.
Kanske är detta också orsaken till den ilska Zlatan visade upp i senaste matchen.
/Fat

Minns en som inte finns bland oss längre